Nejde sice o teleshoppingovou sérii firmy TimeLife, nicméně i toto předvedení nejkrvavějšího světového konfliktu dokáže diváka k obrazovce přišpendlit na více než šest hodin a nepotřebuje k tornu ani tolik interaktivity jako jiná multimédia. Datový chór programu totiž poněkud přitlumila skutečnost, že si libreto drží podobu audiovizuálního dokumentu s výmluvným komentářem (věcnou správnost překladu zaručil náš přední specialista Jaroslav Hrbek) přednášeným importním basem dabéra Richarda Honzoviče, jemuž sekundují rychlé střihy animací a videosekvencí. Z hlavní výkladové linie lze samozřejmě odskakovat k osobnostním profilům, časové ose anebo glosám, avšak psaný text jako takový tvoří pouze zlomek obsahu devatenácti tematických okruhů líčících vzmach a pád šílené vize "tisícileté říše.
Anglofonní (a tedy silně velmocenský) pohled na věc nemusí pro našince vyznít nezajímavě - dává mu na srozuměnou, že historická skutečnost může být vnímána také v jiných proporcích, než když do věci vstupuje čistá propaganda. Scénář působí vyváženě a cenný je zejména v podchycení bojů na moři a mimo Evropu, i když jeho nářky nad okinawskými obětmi občas mohly projevit víc účasti ke ztrátám na sovětské straně fronty.
Žádný "národní" výklad se ale od přírody neubrání svůdnému etnocentrismu, a tak se autoři celé minuty masochisticky kochají přepadením Pearl Harboru, hladí si ego triumfem operace Overlord a nedomýšlejí civilní tragédii nesmyslných zásahů v Hirošimě a Drážd'anech. Koncepční potíž díla totiž spočívá v tom, že se výklad soustřed'uje výhradně na militární dějiny a nechce vidět obyčejný život, jehož směr přece zatemnění a nálety odklonily jen zčásti. Osvětimské pece s Cyklonem B samozřejmě nemůže scénář pominout, ale jinak se chová, jako by se za války žilo toliko za přístrojovou deskou tanku a nad trojroztněmými modely bojiště, čímž jde proti trendům, o něž se demystifikující dějepisci v posledních dekádách snaží. Působivý naučný projekt byl v Británii přichystán už pro padesáté jubileum konce bojů, a tak konzervuje některá technicky zastaralá řešení. I velký datový záběr má někde mouchy - invaze k normandským plážím neproběhla v "červnu 1945", Hitlerova bavorská postel se nenacházela v "Uerchtesgartenu" a mediteránnímu válečnému prostoru by dobrý bohemista přezdíval spíš Středomoří než "Středozemí". Občas se tedy nad diskem oprávněně ošijeme, byla by ale velká chyba ho přehlížet.
Petr Matoušek
Vydavatel: Flagtower/Marshall Media, Londýn Lokalizace: JIMAZ, s.r.o., Praha 1999
|